

Inside Iraqi Politics Corrections

Uticensis Risk Services
www.insideiraqipolitics.com

*This is a corrections guide to the political risk newsletter **Inside Iraqi Politics**, a publication of **Uticensis Risk Services**. While we make every effort to ensure that the publication is error-free, where errors occur we modify the original and reload a new version to the archive page. The purpose of this document is to give notice to readers of past errors and ensure that IIP is able to fulfill its mission as the publication of record for Iraqi politics.*

*Last modified: **June 28, 2013***

Following are corrections which we have made to previous issues of *Inside Iraqi Politics*. Corrections naturally only apply to factual errors, not analytical ones. In cases where a factual error has substantive import such that modifying the text would modify the analysis, we have left the original text unmodified and simply noted the error here. Name misspellings are only included here if the incorrect name is a genuine Iraqi name, thus creating potential for confusion. Name misspellings and other typographical errors are corrected in the archive text regardless, so anyone purchasing back issues will get a corrected copy.

If you have purchased a copy of an issue which has undergone correction and wish to have a clean copy, just contact us. We also encourage readers to contact us if they identify factual errors not listed in this document.

- **Issue No. 3**, page 3 stated that "... for Allawi himself the chairmanship of the Political Council for Strategic Security, a post Allawi held in the previous government and resigned in 2007 because it had no power..." The precise wording of the name of the "council" agreed upon at the Irbil conference in November has changed over time, but it is a new invention. The powerless council Allawi headed in the previous government was called the "Political Council for National Security," and he left it in 2008, not 2007.
- **Issue No. 6**, page 8 identified Shirwan al-Waeli as the "current director of intelligence..." In fact he is a former national security minister, and was at the time (Dec. 2010) a member of parliament.
- **Issue No. 10**, page 3 stated that Jawad al-Bolani had been substituted in parliament for MP Jamal al-Batikh after the latter became a minister. It was

actually MP Ali al-Sajri, who became a minister of state, for whom Bolani was substituted.

- **Issue No. 11**, page 7 identifies one of the defense minister candidates as former defense minister “Abd al-Qadir al-Otaybi.” That should have been Abd al-Qadir al-Obaydi.
- **Issue No. 12**, page 3 analyzed whether votes existed in parliament to renew the security agreement with the US and implied in doing so that an absolute majority would be sufficient for passage. Under Article 61(4) of the constitution a two-thirds vote would be required.
- **Issue No. 16**, page 3 related Maliki’s blocking of Ahmad Chalabi’s relief ship for Bahrain on June 3 and says “on the same day” Maliki raided the Trade Bank of Iraq, which was run by Chalabi’s grand-nephew. The raid took place the day before, on June 2.
- **Issue No. 17**, page 3 stated that “On Dec. 29 the INM absorbed another headache when Speaker Osama al-Najayfi” made his now infamous gaffe about Sunni secessionism. The date of the statement was June 27.
- **Issue No. 18**, page 7, stated that Maliki had appointed “Hamida al-Jaf” as the new director of Trade Bank of Iraq after the flight of Hussein al-Uzri. Her name is “Hamdiya,” not Hamida.
- **Issue No. 21**, page 2, stated that the former (and disgraced) electricity minister Raad Shalal al-Ani was a member of Iyad Allawi’s Wifaq. As noted in the next issue, this was a mistake, the source we relied upon was misleading. Shalal is a member of Jamal al-Karbuli’s al-Hal.
- **Issue No. 23**, page 2, stated that “on July 20, the independent MP Sabah al-Saidi held a press conference...” The correct date was Sept. 20.
- **Issue No. 36**, page 2, provided an incorrect spelling for the pipeline through which the KRG exports oil. The correct spelling is “Kirkuk-Ceyhan.”
- **Issue No. 42**, page 6, in the textbox near the bottom, says “The state banks’ equity-balance sheet ratios are relatively low...” This was a typographical error; we meant “The *private* banks’ equity-balance sheet ratios...”
- **Issue No. 44**, page 2, we noted that *al-Sharq al-Awsat* quoted MP Shwan Muhammad Taha as saying that “Tigris Operations Commander Abd al-Karim

al-Azi” was part of a delegation to Kirkuk. We quoted the source correctly, but the Tigris Operations Commander is Abd al-Amir al-Zaydi; Azi is the Assistant Chief of Staff to the Army.

- **Issue No. 47**, page 4, we identified Jabar Yawer as the “KRG Peshmerga Minister.” He is in fact the Peshmerga’s Secretary General. The Peshmerga Minister is Jaafar Mustapha.
- **Issue No. 50**, page 4, indicated that the Syrian Kurdish Democratic Union Party (PYD) was founded in 2011. It was actually founded in 2003. On the following page, we spelled the name of the Syrian Kurdistan Democratic Party (SKDP) leader as “Abd al-Karim Bashar.” His name is Abd al-Hakim Bashar.
- **IIP Guide to Iraqi Politics**, page 17, we incorrectly identified Deputy Speaker Arif Tayfur as belonging to the Patriotic Union of Kurdistan. He belongs to the Kurdistan Democratic Party.
- **Issue No. 54**, page 9, listed a series of Anbar tribes who were providing logistical support for the protests, but we were victimized by spell check. The issue said the Anbar tribes were, “The tribes participating include Al-Bu Mere, Al-Bu Assar, Al-Bu Rishi, Al-Bu Soda, and Al-Bu Clay.” The accurate spellings: “Al-Bu Mere, Al-Bu Assaf, Al-Bu Risha, Al-Bu Suda, and Al-Bu Chlayb.”
- **Issue No. 63**, page 3, indicated that Thamir al-Ghadhban “heads Maliki’s energy advisory commission.” More accurately, Ghadhban heads the “Prime Minister’s Advisory Committee (PMAC),” which has a much broader remit than energy and covers a range of other issues including infrastructure and governance.